Historia
HISTORIA COLLEGIUM XR
Nasza praca z multimediami i ich komercjalizacją zaczęła się 9 lat temu, 16 maja 2012 roku, kiedy dr Michał Hyjek obronił prace magisterską w dziedzinie sztuk pięknych na ASP w Krakowie, która zawiera innowacyjną jak na tamte czasy technologię NFC (near field communication). Wykorzystało ją wtedy zaledwie 5 smartfonów, ale autor dowiódł, że szybki dostęp do informacji, w momencie kiedy człowiek znajduje się w nieznanym miejscu jest kluczowy, aby móc bardziej rozumieć i zmieniać kreatywnie otoczenie.
Owa praca magisterska czyli zbiór rzeźb z kodami NFC zatopionymi w nosach otrzymała prestiżową nagrodę III najlepszego dyplomu artystycznego w Polsce według Rektorów wszystkich ASP w Polsce, a następnie idea przekazywania informacji poprzez dotykanie obiektów sztuki smartfonem została zakupiona do Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Goethe Institut w Pradze, Polskiej Akademii Nauk w Paryżu i wielu innych miejsc. Rzeźby NFC zaczęły się pojawiać w galeriach sztuki, ale i na fasadach budynków biurowych i w przestrzeni publicznej.
W roku 2016 Michał Hyjek poznaje Macieja Gniadego – badacza interaktywności – specjalistę od technika VR i XR- dzisiaj doktoranta Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zaczyna się synergiczna współpraca, w wyniku której wykonane zostają 3 realizacje w przestrzeni publicznej, które wykorzystują czujnik wizualny mapujący dłonie. Ten okres można oficjalnie nazwać początkiem naszych prac nad ideą Instytutu XR. Budując bazę przyszłych klientów, zrealizowaliśmy projekty dla m.in. Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, Klubu Szpitalna 1, Muzeum Archeologicznego w Krakowie czy w Teatrze Wooster Group Performing Garage w Nowym Jorku.
W 2017 roku do naszego zespołu dołączył mgr Maciej Żarnowski – doktorant AGH w Krakowie, z którym zaczęliśmy pracę nad połączeniem mechaniki układów ruchomych z ideą interakcji z sieciami danych w przestrzeni publicznej. W wyniku fuzji poprzednich idei powstała praca doktorska Michała Hyjka, pozwalająca przechodniom na sterowanie interaktywnej rzeźby za pomocą własnych smartfonów.
Instalacja interaktywna pozwoliła na doświadczenie w środowisku, gdzie zatarta jest granica pomiędzy wirtualnym, a fizycznym, co przełożyło się na atrakcyjną i szybką drogę do oglądania i dystrybucji swoich informacji. Idea zyskała aprobatę środowiska naukowego i komercyjnego oraz nagrodę Prezydenta Miasta Krakowa za wkład w promocję krakowskiej sztuki na świecie oraz odczyty w HHI w Berlinie.
W 2018 zespół badawczy Collegium XR wzbogacił Marcel Kwiatkowski, który w momencie rozwoju wizualnych czujników stereoskopowych, renderowania WebGL w przeglądarkach oraz rozkwicie ogólnodostępności VR / AR wprowadził mechanizmy komercjalizacji w celu pozyskiwania funduszy na nasze badania.
Do pracy nad koncepcją zespołu badawczego Collegium XR zbieramy doświadczenia w temacie czujników wizualnych od niemal dekady, obserwując zmieniające się potrzeby klientów z branży artystycznej, kreatywnej oraz usługowej.
Analizując powyższe zjawiska doszliśmy do wniosku, iż sens prowadzenia naszych badań jest kluczowy dla efektywnego i prawidłowego rozwoju człowieka.
Od zawsze następowała ewolucja w sposobie gromadzenia informacji ( chronologicznie – rozwój pisma, biblioteki analogowe, komputeryzacja i bazy danych) ale też sposobie nawigacji stworzonych zasobów (ściana z rysunkami, książka, monitor i myszka, dzisiaj – rozszerzona i mieszana rzeczywistość).
Przy tak łatwym dostępie do informacji, zalewie nieprawdziwych danych, lobby monopolistów rynku producentów IT oraz potrzebie interaktywności człowiek potrzebuje nowych metod nawigacji i udostępniania.