Collegium XR

Ośrodek badawczy nad VR, AR i XR Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Digitalne Archiwa Małopolski 2018

Digitalne archiwa Małopolski: Sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość jako udostępnianie digitalizacji

Dwudniowe wydarzenie łączące konferencje naukową, networking oraz darmowe warsztaty. Sesja kreatywna, prelekcje oraz dyskusja w celu stworzenia podręcznika do udostępniania cyfrowych archiwów odbyła się 19 i 20 czerwca w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki. Prelekcja była transmitowana przez media społecznościowe Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki oraz Wydziału Sztuki UP. Stworzno także niezbędnik uczestnika.

Zgromadziliśmy 7 godzin materiału merytorycznego do stworzenia podręcznika do efektywnego udostępniania zasobów digitalnych, poznaliśmy osoby ze środowisk nastawionych na monetyzację (Krakowski Park Technologiczny), jak i środowisko interaktywnej sztuki współczesnej (Galeria Bunkier Sztuki – dziękujemy!). Wedle kamer CCD odwiedziło Nas 104 osoby oraz 35 osób oglądało nas online.

Od 8 lat w polskiej kulturze postępuje proces digitalizacji połączony z powstawaniem nowych narzędzi udostępniających, co skutkuje nowymi zjawiskami socjologicznymi oraz prognozami technologicznymi. Interdyscyplinarne spotkanie specjalistów uniwersyteckich z dziedzin takich jak gry komputerowe, sztuki wizualne, filozofia czy programowanie ma wytworzyć strategię postępowania z digitaliami w Małopolsce oraz ocenić, jak mechanizmy sztucznej inteligencji, AR (rozszerzonej rzeczywistości) oraz inne nowinki technologiczne mogą współtworzyć nową edukację.

Składa się z 2 części:

Moduł A – prezentacje, warsztaty, dyskusje moderowane, analizy produktu i studium przypadku przez 12 specjalistów takich jak przedsiębiorstwa z branży kreatywnej (Brainly, Asseco), naukowcy (Maciej Gniady – ASP, ) czy managerowie kultury (Szpitalna 1, OMG KRK)

Moduł B – Barcamp. Celem modułu B jest wymiana doświadczeń, networking i stworzenie rozwiązań sprofilowanych dla instytucji kultury. Każdy uczestnik ma szansę opowiedzieć o swoich doświadczeniach, zrobić prezentację, czy poprowadzić sesję dyskusyjną.
Całość wydarzenia odbywa się wedle barcampowej zasady „No spectators. Only participants!
Zaproszeni do partycypacji to: dyrektorzy instytucji kultury w Krakowie (MNK, MHK, Goethe Institut), twórcy branży kreatywnej, naukowcy (UJ, UP, PK), specjaliści od technik digitalizacyjnych oraz upowszechniania i marketingu.

Jak instytucje kultury powinny upowszechniać archiwa?
Czy obywatele powinni móc decydować o kształcie archiwów?
Czy uniwersytety powinny współpracować z archiwami?

Od nas – galerii, obywateli, wykładowców zależy jakość upowszechniania digitalizacji. Spotkajmy się 19 i 20 czerwca, aby wymienić się doświadczeniami, przedstawić strategie działania i nauczyć technik upowszechniania cyfrowych archiwów.

Dzień 1
15.06.2017
godz. 18.00-20.00

Maciej Gniady (PL) + Denis K (CZ) / Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie / Specjalista VR
Łukasz Furman (PL) / Artysta intermedialny / Program Touchdesigner
David Powe-Bowman (ENG) / zespół tworzący klub Szpitalna 1 / Organizacja wydarzeń interdyscyplinarnych
Paul Kulon (USA) / OMG KRK startups meetings / Networking jako tworzenie rozwiązań sprofilowanych dla kultury
Digital Design Bot Group (PL) / grupa studentów / Facebook chatbot project
Dawid Płaneta (PL) / podróżnik oraz artysta / różne modele organizacji i dystrybucji zbiorów sztuki

Dzień 2
16.06.2017
godz. 10.00-12.00

Mateusz Bartczak (PL) / Asseco Poland / Software for art collection
Locus Solus (PL) / Muesum Designers / Compsing museums spaces
Michał Hyjek (PL) / Art Department of Pedagogical University (Digital design profile) / NFC and AR specialist
Łukasz Roth (PL) / Brainly Education Company / knowledge database sharing and monetization
Krzysztof Kaczmar (PL) / Art Department of Pedagogical University / performance art of space adaptation
Magdalena Szymańska (PL) / Muzeum of Academy of Fine Art in Cracow / Collecting and sharing old and new art

Partnerzy: AGH wydział, Bunkier Sztuki.

Konferencja została włączona w Festiwal Wydział Sztuki w Mieście 2018. Publikacja oprócz klasycznej testowej formy będzie udostępniana jako interaktywne prelekcje dostosowane do platform e-learningowych MOOC na urządzenia mobilne.

 

 

Zapraszamy do odsłuchania materiałów z konferencji →

Dzień 1

Dzień 2