Collegium XR

Ośrodek badawczy nad VR, AR i XR Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Know how dla studentów

Praca ze Studentami jest dla nas naturalną droga przekazywania wiedzy, zdobytej podczas prowadzenia badań. Colllegium XR brało udział w konsultacji oraz doradztwie 42 prac dyplomowych i projektów prowadzonych przez przyszłych dyplomowanych twórców. W tej sekcji zostały zaprezentowane najlepsze prace dyplomowe na poziomie Licencjatu oraz Magisterskim, w których na wybór i wykonanie technologii multimedialnych miało Collegium XR.

Główny cel pracy ze studentami?
To eksploracja umiejętności studenta w połączeniu z wpasowaniem przyszłego dyplomu w rynek sztuki lub sektora kreatywnego

Jak wygląda praca ze studentami?
– Wykonywanie dyplomu w pracowni nie kończy się na etapie produkcji i koncepcji.
– Prowadzimy go metodą tutoringu wykorzystując techniki aktywnego słuchania, burzy mózgów oraz design thinking
– Przygotowujemy dyplom pod kątem konkursów i prezentacji na rynku startupowym i networkingowym / rynku sztuki
– Regularne spotkania i organizacja pracy za pomocą narzędzi Miro oraz Google slides
– Wspomaganie w procesie projektowym oraz przygotowanie do komercjalizacji z wyszukiwaniem wsparcia finansowego

Nasze doświadczenie?
Od 15 lat prowadzimy projekty komercyjne jak i non profit z nastawieniem poszerzania wiedzy na styku nowoczesnych technologii takich jak VR, AR, XR oraz instalacji interaktywne i reklama oraz sektor kreatywny. Specjalizujemy się w integrowaniu kultury i sztuki z zaawansowanymi technologiami cyfrowymi.
Dzielimy się przy tym wiedzą na temat: silnika Unity / Unreal, AR i metod rozpoznawania obrazu, silników VRowych i platform VR chatowych takich jak Mozilla Hubs, Skaning 3D, Game Dev, Interaktywny e-learning, Internet of things, Reklama DOOH i mechanizmy agencji interaktywnej, Interaktywne muzea, Automatyzacja procesów i procesy cyfrowe w przestrzeni publicznej, cyfrowy streetart, ekologia w erze cyfrowej. Akcje CRS a użyciem social mediów i nowoczesnych technologii, gamifikacji, edukacji i elementy concept art.

Czynnie współpracujemy naukowo oraz biznesowo z…?
Alwasaet Arabia Saudyjska, Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Mozilla Firefox Foundation, Open Eyes Economy Kraków, Galeria Test Warszawa, Klub Szpitalna 1, Polska Akademia Nauk Stacja w Paryżu, Fundacja Banku Santander

Oto wybrane efekty pracy z studentami:

Filip Papierzyński - "The Effigy - Model 3D wraz z animacją" (2019)

Zespół collegium pomagał w konsultacjach technologicznych dotyczących renderingu oraz przystosowania modelu do standardów VR na goglach HTC Vive.

Konsultanci:

dr Michał Hyjek (koncepcja)

mgr Maciej Gniady (integracja VR)

Anna Pacewicz - "Koncepcyjny projekt biomu dla kooperacyjnej gry komputerowej inspirowany twórczością Zdzisława Beksińskiego" (2018)

Dr Michał Hyjek jest w tej pracy artystycznej promotorem i koordynatorem przygotowań do komercjalizacji. Powstała seria animowanych obrazków przeznaczonych do promocji concept artbooka w środowisku gier indie. Na uwagę zasługuje obszerna dokumentacja pracy oraz ukazanie procesu twórczego.

Konsultanci:

dr Michał Hyjek (koncepcja oraz przygotowania do komercjalizacji)

dr Przemysław Liput (konsultacje odnośnie Animacji)

Katarzyna Klima - "Koncept gry komputerowej opartej na mieście Kraków" (2020)

Gra obraca się w stylistyce postpandemicznego, apokaliptycznego, ale bardziej zielonego i odindustrializowanego Krakowa.

Konsultanci:

dr Michał Hyjek (koncepcja oraz przygotowania do komercjalizacji)

Ewelina Przybylska - "Pupyl - organizer opieki nad zwierzętami domowymi" (2020)

Projekt aplikacji mobilnej pomagającej w opiece nad zwierzętami domowymi. Ważnym elementem projektu jest akcesorium – obroża gps, dzięki której można monitorować ilość ruchu oraz dodatkowo lokalizować zwierzę. Po tym kątem oraz rejestracji zadań i obowiązków wobec psa powstaje szkic aplikacji oraz projekt ekranów i test użyteczności. Zachęcamy do przeczytania dokumentacji.

Konsultanci:

dr Michał Hyjek (koncepcja)

mgr Justyna Kraszewska (UX)

Barbara Maria Demirkaya - "Kampania przeciw stygmatyzacji ludności i kultury tureckiej" (2021)

Praca jest holistycznym podeściem do wytworzenia kampanii społecznej, gdzie atrakcyjne wizualnie treści są przekazywane za pomocą aktualnie najbardziej wpływowych kanałów /technik w mediach społecznościowych. Collegium XR w ramach konsultacji zbadało efektywność przekazu za pomocą prostych animacji.

Konsultacje:

dr Michał Hyjek (koncept)

mgr Katarzyna Cichecka (Social Media)

Aleksandra Szufnara - "Artbook fantasy" (2021)

Kreacjonistyczny projekt książki wykonany przez utalentowaną Studentkę popularyzującą temat rozwoju duchowego, ezoterykii i astrologi. Praca zawiera materiały mogące stymulować przyszłych twórców (rynek game dev, animacja, film), a dzięki pomocy zespołu Collegium XR, materiały zostały pokazane w galerii mozilla hubs.

Konsultacje:

dr Michał Hyjek (koncept)

mgr Katarzyna Cichecka (Social Media)

Agnieszka Wagner - "Nothing Good To Wear" (2020)

Projekt Kampanii reklamowej o celach informacyjnych w tematyce świadomej produkcji i użytkowania tkanin tekstylnych. W czasach greenwashingu oraz masowej produkcji ubrań ważna jest wiedza o podstawowych parametrach ubrań oraz skutkach ich nabywania i użytkowania, którą dzięki używaniu aplikacji oraz strony www możemy poszerzyć.

Konsultacje:

dr Michał Hyjek (koncept)

mgr Katarzyna Cichecka

Victoriia Khomenko - "Wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości do wizualizacji ilustracji książki Jądro ciemności Josepha Conrada" (2018)

Technologia rzeczywistości rozszerzonej ma wielki potencjał rozwoju i może być wykorzystana w różnych dziedzinach. Użycie AR pozwala ułatwić niektóre rodzaje działalności zawodowej oraz zwiększyć dostępność materiałów edukacyjnych. Proces szkolenia lub rozrywki staje się interaktywny. Praca studentki pokazuje szczegółowe modele 3D, ale i marker AR jest dość niecodzienny, bo stanowią go rysunki wykonane węglem.

Konsultacje:

dr Michał Hyjek

mgr Maciej Gniady

Anna Wydymus - "Rzeczywistość rozszerzona w książce artystycznej" (2020)

Zespół Collegium XR w ramach konsultacji i doradztwa technologicznego pomógł w doborze algorytmów oraz silnika graficznego w implementacji mechanizmów AR wspomagających artystyczną książkę o elementy, które nie zostały wydrukowane lub miały urozmaicać odbiór albumu.

Konsultacje:

dr Lech Kolasiński (koncept i promotorstwo)

dr Michał Hyjek oraz mgr Maciej Gniady (konsultacje technologiczne)

Rafał Wilczek - "Lunicate – serwis wspomagający sprzedaż restauracji" (2018)

Zespół Collegium XR w ramach konsultacji i doradztwa technologicznego pomógł w zaprojektowaniu urządzenia IoT wspomagającego aplikację zapobiegającą marnowaniu się jedzenia w restauracjach. W dokumentacji pokazane zostały progresyne rozwiąznia oraz kompleksowość projektu.

Konsultacje:

dr Michał Hyjek

mgr Justyna Kraszewska

Sebastian Duran - "Animo – Projekt aplikacji mobilnej" (2018)

Aplikacja mobilna zapobiegająca rozpraszaniu się w czasie pracy i zamieniająca telefon w tymczasową mikrokoparkę kryptowalut dla celów charytatywnych

Konsultacje:

dr Michał Hyjek

mgr Justyna Kraszewska

Monika Syposz - "Tajemniczy Ogród – rozszerzona rzeczywistość" (2017)

Studentka grafiki podczas realizacji pop-upowej książki, zwróciła się z prośbą o pomoc w kreatywnym wykorzystaniu technologii AR. Zespół Collegium XR przetestował oraz wdrożył aplikację rozpoznającą kształty cieni, które generuje książka po rozłożeniu i podświetleniu latarką. Cienie stają się znacznikami AR, które po zczytaniu przez telefon pozwalają na dowiadywania się kolejnych informacji i zadań, jakie musi wykonać czytelnik książki.

Konsultacje:

dr Małgorzata Niespodziewana-Rados (promotorka)

dr Michał Hyjek (konsultacje technologiczne AR)

Justyna Zębaty - "Wenerki - kampania społeczna" (2018)

Kampania społeczna wspomagająca wiedze o życiu seksualnym. Za pomocą filtrów obrazu na Snapchacie oraz dedykowanej stronie projektu, nastolatki za pośrednictwem filtrów AR otrzymują informację o zdrowiu. Collegium XR pomagał w wdrożeniu technologicznym rozwiązania jeżeli chodzi o rozpoznawanie obrazu i twarzy użytkownika.

Konsultacje:

dr Michał Hyjek

mgr Maciej Gniady