*

Program Narodowe Digitalia to interaktywne wspomaganie edukacji zdalnej i wiedzy lokalnej. To największy w program digitalizacji laserowej oraz jej udostepniania skupiony na zapisywaniu fizycznych miejsc. Podczas przygotowań do badań został przeprowadzony specjalistyczny, laserowy skan 3D terenu – 5 lokalizacji o wysokim znaczeniu kulturowym / naukowym dla Polski wraz z badaniem materiałów merytorycznych na ich temat. W trakcie trwania całego projektu będą odbywać się wydarzenia artystyczne (warsztaty), popularnonaukowe (hybrydowe konferencje) i sieciujące (hackatony) mające na celu aktywizację lokalnej społeczności poprzez nowoczesne formy przekazywania wiedzy. Oprócz fizycznych spotkań czy warsztatów, część badań będzie się odbywać w wersji wirtualnej – warsztaty i przekazywanie wiedzy będzie następować przez platformę interaktywną Mozilla Hubs.
Użytkownicy będą mieli możliwość dostępu do modeli 3D, archiwów fotograficznych, filmowych oraz dźwiękowych. Pragniemy nie tylko aktywizować, ale dzięki prezentacji i udostępnieniu dokumentacji projektu zapoczątkować interaktywną platformę współpracy lokalnej i międzynarodowej. Zaczynamy! Jak to działa?
Projekt może stanowić świetną bazę wiedzy i doświadczeń dla osób wykluczonych ekonomicznie oraz ruchowo dzięki możliwości zwiedzania zdalnego, ale i łączenia się na żywo z innymi użytkownikami. Dzięki zainstalowanemu przez nas modułu komunikacyjnego wewnątrz modeli 3D, możliwe jest prowadzenie warsztatów i zajęć lekcyjnych zdalnie. Program Narodowe Digitalia to także kompleksowy plan nauki używania narzędzi cyfrowych takich jak smartfony, skanery 3D aparaty fotograficzne oraz inne ogólnodostępne sprzęty elektroniczne.
Poniżej w każdej z zakładek znajduje się osobne miejsce przygotowane w wersji metaverse. A tam wywiady, obiekty 3D i ekspozycje prac. Zwiedzajmy!
Moduł 1 - Digitalna Krowodrza
21.06 do 21.09.2022
Dokonaliśmy skanów laserowych w formacie e57 z dokładnością siatki 6mm następujących lokalizacji:
- Skan nr 1 i 2 Drzewostan przed kamienicą Cieszyńska 12 (dąb szypułkowy oraz wiąz szypułkowy)
- Skan nr 3 i 4 Modernistyczna klatka kamienicy Cieszyńska 12 (dodatkowo zabytkowa więźba dachowa) podwórko w.w kamienicy
- Skan nr 5 i 6 rzeźby parkowej oraz drzewostanu na ulicy Mazowieckiej 2
- Skan nr 7 i 8 Kamieniołom Liban jako rezerwat przyrody
- Skan 9 i 10 Park Krowoderski
Widok Krowodrzy z lotu ptaka ukazujący skalę urbanizacji i potrzebę ochrony przyrody. Lot, kamera oraz koncept - Jakub Pierzczhała
Skany zostały wykonane techniką siatki o średniej gęstości zarówno rozstawiania stanowisk skaningowych jak i ustawienia rozdzielczości chmury punktów. Dzięki zastosowaniu takiej techniki uczestnicy warsztatów mogli wybrać miejsce do skanowania i w ciągu kilku godzin pracy zobaczyć efekty. Po zeskanowaniu chmury punktów nastąpił proces opracowany przez zespół badawczy polegający na proporcjonalnej redukcji ilości wierzchołków w powstałej siatce mesh modeli 3D bez utraty jakości teksturowania, czyli pokrycia kształtów danych modeli. Przy pomocy takiego rozwiązania, opracowanego specjalnie na potrzeby projektu Narodowe Digitalia, efektem są modele przestrzeni fizycznych o powierzchni średnio ok. 30m2 o wadze 20-40MB, w wersji metaverse.

Zoptymalizowany skan 3D historycznego obszaru Kamieniołomu Liban

Wykonane podczas warsztatów elementy posiadając już siatkę mesh oraz teksturę, czyli gotowe do używania przez każdego do tworzenia banków wiedzy oraz metaverse na bazie fizycznych, wyjątkowych miejsc
Dzięki takiemu zabiegowi powstałe modele można podglądać, edytować oraz opracowywać na każdym urządzeniu począwszy urządzeń stacjonarnych (komputery PC oraz MAC), po szereg urządzeń mobilnych takich jak: tablety oraz przeciętnej klasy smartfony. Uczestnicy warsztatów mieli pełny wgląd w proces skanu, oraz postprodukcji wstępnej, wedle zasad prowadzenia zajęć edukacyjnych w metodzie learning by doing. Efekty tych działań oraz umieszczenia części materiałów są dostępne do podglądu w tym materiale
Warsztaty
Wdrożony został unikalny program hybrydowych hackato-warsztatów angażujących lokalną społeczność. Nastąpił Networking podczas skanowania i implementowanie efektów pracy do silnika Web gl w celu pokazania metody learining-by-doing.
Zostały zorganizowane 3 warsztaty w systemie hybrydowym - w formie fizycznej na terenie szkoły STO. Została wykonana usługa warsztatów hybrydowych przeprowadzonych za pomocą platformy mozilla hubs wraz z promocją w serwisie YoutubeUczestnikami warsztatów byli:
- dzieci z drugich klas Szkoły Podstawowej STO w Krakowie
- licealiści z XXXI LO w Krakowie

Studenci Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie testują wyniki skanu w postaci gogli z mieszaną rzeczywistością XR
- ludzie logujący się dzięki promocji w internecie / plakatowaniu przed otwarciem wydarzeń
Warsztaty dzięki interaktywnej formie zeskanowanego terenu mogą być prowadzone kolejnym grupom oraz pozwalają na czynne oraz długofalowe uczestnictwo, tym którzy uczestniczyli po raz pierwszy oraz w późniejszych edycjach.
Tematyka:
1. Warsztaty Anty-graffiti za pomocą digitalizacji i sprzętu VR / XR
2. Warsztaty z używania kodów NFC zapobiegających nadmiernemu drukowaniu materiałów oraz wandalizmowi
3. Skanowanie laserowe przestrzeni publicznej i implementacja w edytorze SPOKE.
Podczas warsztatów zostało także przetestowane środowisko 3D stworzone na bazie skanu 3D w którym był testowany tryb mieszanej rzeczywistości oraz system SCORM.
Wykłady
W ramach Modułu A - Digitalnej Krowodrzy odbyły się wykłady tematyczne, które dzięki hybrydowemu trybowi naszego przedsięwzięcia zostały zarejestrowane i umieszczone jako finalna część podręcznika. Poniżej prelegenci:
Przemysław Szwał - Panel Ekologiczny Life Urban Green Zarząd Zieleni Miejskiej
https://www.youtube.com/watch?v=eckPBSQARoQ&t=1017s
Władysław Kastory - Miejska Hodowla Pszczół https://www.youtube.com/watch?v=ILSvCUU8fWY
Mateusz Skrzybalski - Met Yot - Platforma do aktywizmu ekologicznego
https://www.youtube.com/watch?v=GL3F9pQClnE
Host: Dominik Filipiec, Gość: Filip Zbrożek
https://www.youtube.com/watch?v=fSbtOwCx388
Linki do Youtube z wykładem oraz zapisem streamu zostały umieszczone w podręczniku w module A naszej strony www.
Hackaton
Po zakończeniu warsztatów dokonaliśmy prezentacji modelu w goglach XR i testu w systemie SCORM obserwowaliśmy zachowanie użytkowników podczas przemieszczania się w modelach 3D. W ramach hackatonu, prowadzonego w formie fizycznej oraz cyfrowej została opublikowana pierwsza wersja podręcznika w formie gry komputerowej z możliwością prowadzenia zajęć grupowych. Uczestnicy zarówno w formie fizycznej jak i za pośrednictwem podstawy naszego podręcznika - strony w formacie Web-gl łączyli się oraz współtworzyli pierwsze elementy składowe.
Oznaczenia terenu promujące projekt
Podczas trwania warsztatów i hackatonów wyswietlane są ekrany zawierające nazwę projektu oraz ekrany o pochodzeniu środków finansujących projekt oraz ich wysokość. Podczas fizycznych spotkań, na specjalnie przygotowanych pod wyświetlanie treści cyfrowych tabletach, cały czas w widocznym miejscu umieszczone są informacje o projekcie.

Drukowany air-jest baner zewnętrzny fizyczny oraz znakowanie obiektów znacznikami ARUCO
W materiałach powarsztatowych, ekrany informacyjne pokazywane w formie ekranów.
Teren naszych działań digitalizacyjnych wyposażamy w zestaw tabletów, plakatów drukowanych oraz znaczników terenowych wykonanych techniką air-jet.
Promocja Modułu
Do końca okresu modułu pierwszego, 38 tysięcy osób zobaczyło treści związane z projektem Narodowe Digitalia, dzięki reklamie prowadzonej w systemie google adwords youtube pre- roll, przekierowującej bezpośrednio na stronę naszego projektu.
Poniżej link reklamy projektu - https://www.youtube.com/watch?v=OyyiYVeyEcY oraz odnośnik do strony www - https://collegiumxr.up.krakow.pl/narodowe-digitalia/
Na każde warsztaty zostaje przygotowany dedykowany plakat, który jest umieszczony w obrębie szkoły (przed rozpoczęciem zajęć), w której prowadzimy warsztaty oraz miejsca, gdzie przygotowywane były materiały.
Plakaty w wersjach fizycznych zostają umieszczone w na murach szkoły a wersje cyfrowe przesłane do dyrekcji szkoły.
Plakaty zostają także umieszczone na grupie projektowej na facebooku oraz jako migawka elementu pre-roll na Youtubowej reklamie całego projektu.
Została wykonana 1 tablica w technice air-jet na drewnie pochodzącym z odzysku oraz zaimpregnowana olejem bezpiecznymi dla środowiska.

Tabliczki z logami programu są grawerowane odporne na warunki pogodowe oraz nie zawierają barwników szkodzących glebie oraz powietrzu. To bardzo ważne, że tablica znajduje się w takim miejscu, ponieważ uświadamia ludziom bezcenną wartość roślin w przestrzeni wysoko zurbanizowanej. System zatrzymywania wody (worki nawadniające), wielkogabarytowy pojemnik na zrębkę (sfermentowaną korę oraz poszatkowane fragmenty gałęzi) opózniający parowanie opadów, zostały zafundowane przez Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Pomysł na ekologiczno-digitalne strefy powstał dzięki programowi Narodowe Digitalia
Podręczniki i repozytoria
1. Zostało utworzone repozytorium technologiczne: https://github.com/InstytutXR/XRometer?fbclid=IwAR0rIfnmwxBgqXCujvNE5OG_w_tBMsZsLGPGY1p8xcPKkTpdz1RN_9cXsMc z technicznymi aspektami wykonania skanów oraz filozofią tworzenia interaktywnych podręczników.
2. Został utworzony rdzeń programistyczny oraz bazowa zawartość e-podręcznika - projekt uniwersalnej strony www w formacie Web GL, będący bazą. Baza może być stale rozbudowywana, zarówno przez uczestników, jak i organizatorów. Będzie się to odbywać w ten sam sposób, aż do zakończenia projektu.
Baza jest dostępna w zakładce A strony głównej projektu.
Została opublikowana baza do podręcznika posiadająca następujące funkcjonalności:
dynamiczna możliwość publikacji plików oraz udostępniania ekranu / dźwięku
możliwość prowadzenia zajęć z max 50 osobami symultanicznie
Można za ich pośrednictwem przeprowadzać wykłady, spotkania, ale również bez obecności uczestników, można samodzielnie zwiedzać przestrzeń i oglądać zbiory eksponatów / treści umieszczonych w danych lokalizacjach.
Wszystkie modele oraz skany zostają umieszczone w domenie CC0 oraz udostępnione do edycji przez każdego, kto chce ściągnąć pliki źródłowe.

Zeskanowana przestrzeń stworzona do pokazywania w przestrzeni publicznej na urządzeniu mobilnym. Klikając ten link stojąc koło fizycznego drzewa możemy dowiedzieć się o nim informacji, ale i "przypiąć" swoje za pomocą funkcji PIN. Ładowanie modelu trwa w zależności od prędkości dostępnego łącza od 10 sekund do 2 minut

Lekki model 3D wycinka ulicy Cieszyńskiej w Krakowie, uwzględniający w pełni geometrię fizycznej przestrzeni. Przeznaczony do oglądania w formie stacjonarnej lub przy internecie mobilnym 4G
Nawiązane kontakty w celu dalszego rozwoju i promocji projektu
Podczas skanowania, realizacji warsztatów oraz prowadzenia badań w zakresie wykonanych materiałów została nawiązana stała współpraca z:
Zarządem Zieleni Miejskiej w Krakowie - jesteśmy promotorem proekologicznej inicjatywy spisu drzew miejskich oraz ich zaawansowanego monitoringu w celu podnoszenia jakości ich życia w wysokozurbanizowanej przestrzeni miast.
W promocji metaverse dla celów edukacyjnych pomaga nam największe studio filmowe w Polsce - Alwernia Studios
Artystką, gościem specjalnym projektu jest która eksponuje swoją prozwierzęcą kampanię zwiększania świadomości o potrzebach psów jest Dominika Bogdan
Plenerowe muzeum optyki i drewna w Krakowie
Balkon Willa Decjusza w Krakowie
Skan Plac Bolesława Chrobrego w Bielsku-Białej
Sala Operowa Teatro Pergolesi w Jesi
Sala w zabytkowej poczcie głównej w Krakowie
Skan Plac Bolesława Chrobrego w Bielsku-Białej
Ogród Muzeum sztuki i techniki japońskiej Manggha cześć 1
Wzgórze Liban w Krakowie
Muzeum Witrażu w Krakowie - Hala ekspozycyjna
Poniżej jeżeli jeszcze nie udało Ci się skorzystać z platformy Narodowych Digitaliów, dla zwiększenia ciekawości możliwościami polecamy skrót filmowy głównego poziomu modułu Krowodrza:
Moduł 2 - Digitalne Podbrzezie od 22.06 do 21.12
Przekształcenie miejsca pod warsztaty metaverse
Dokonaliśmy skanu i przekształcenia 1 miejsca, gdzie odbywały się warsztaty z nawigacji treści w mieszanej rzeczywistości za pomocą gogli XR, następnie za pomocą platformy metaverse warsztaty w ramach modułu 2.

Miniatura Skanu 3D galerii Podbrzezie 3 - ładowanie modelu trwa w zależności od prędkości dostępnego łącza od 10 sekund do 2 minut
Na przedmioty znajdujące się w budynku Podbrzezie 3, fasadę oraz przedmioty naniesiono znaczniki typy Aruco (alfanumeryczne markery monochromatyczne) pozwalające na wyświetlanie treści na ekranie smartfonu / gogli XR po skierowaniu na dany znacznik obiektywu aparatu.
W tym module przekształceniu, do standardów metaversowych, został budynek pod adresem Podbrzezie 3. Główny nacisk działań został skierowany na salę gimnastyczną przekształconą podczas niedawnej renowacji w przestrzeń wystawową zeskanowane zostało także otoczenie i hol budynku byłej Żydowskiej Szkoły Rzemiosł mieszczącej się w sercu dzielnicy Kazimierz.
Skany miejsc oraz nawiązanie współpracy podczas tworzenia modułu
Dokonaliśmy skanów laserowych w formacie e57 z dokładnością siatki 6mm następujących lokalizacji:
- Skan nr 11 i 12 precyzyjny skan Galerii Podbrzezie w celach wykonania wystawienniczej przestrzeni metaverse
- Skan nr 13 i 14 Muzeum Witrażu w Krakowie, pomieszczenie ekspozycyjne oraz warsztatowe
- Skan nr 15 i 16 Plenerowa Galeria Bolesław Chromy (2 rzeźby) oraz wnętrze kopuły galerii
- Skan nr 17 i 18 Muzeum Komiksu - pokój prezentacyjny oraz lobby
- Skan 19 i 20 Skan rzeźb oraz ekspozycji Agaty Agatowskiej - 2 sekcje pomieszczeń
Skany zostały wykonane techniką siatki o średniej gęstości, zarówno rozstawiania stanowisk skaningowych, jak i ustawienia rozdzielczości chmury punktów. Dzięki zastosowaniu takiej techniki uczestnicy warsztatów mogli wybrać miejsce do zeskanowania i w ciągu kilku godzin pracy zobaczyć efekt. Po zeskanowaniu chmury punktów następuje proces opracowany przez zespół badawczy polegający na proporcjonalnej redukcji ilości wierzchołków w powstałej siatce mesh modeli 3D bez utraty jakości teksturowania, czyli pokrycia kształtów danych modeli. Dzięki takiemu rozwiązaniu opracowanemu specjalnie na potrzeby projektu Narodowe Digitalia efektem są modele przestrzeni fizycznych o powierzchni średnio ok. 30m2 o wadze 20-40MB w wersji metaverse.

przedstawienie skanów bez postprodukcji siatki (po lewej) oraz po postprodukcji (po prawej stronie). Dzięki Programowi Narodowe Digitalia testujemy poziom procesu poprawek siatki, który jest wystarczający dla użytkownika dla stworzenia wiarygodnej mapy 3D terenu
Dzięki takiemu zabiegowi powstałe modele można podglądać, edytować oraz opracowywać na każdym urządzeniu począwszy od urządzeń stacjonarnych (komputery PC oraz MAC) po szereg urządzeń mobilnych, takich jak: tablety oraz przeciętnej klasy smartfony. Uczestnicy warsztatów mieli pełny wgląd w proces skanu, oraz postprodukcji wstępnej wedle zasad prowadzenia zajęć edukacyjnych w metodzie learning by doing. Efekty działań oraz umieszczenia części materiałów są dostępne do podglądu w tym materiale https://www.youtube.com/watch?v=paur_ChwbGc , a także w tym linku https://collegiumxr.up.krakow.pl/narodowe-digitalia/
Skan Galerii Podbrzezie, będący swojego rodzaju Hubem do innych wystaw i danych, został wykonany techniką optymalizacji oraz wypalania tekstur. Dzięki takiej metodzie sam model galerii, bez zawartości obiektów, ma objętość 20 MB, czyli 4 zdjęć wykonanych smartfonem z 2022 roku. Udostępniając takie modele studentom, uczniom oraz innym uczestnikom warsztatów proponujemy unikalną architekturę budynku przy ul. Podbrzezie 3 oraz likwidujemy podziały dostępności cyfrowej, ponieważ tak przygotowane modele, można edytować na starszym oprogramowaniu oraz sprzęcie.
Warsztaty
Wdrożony został unikalny program hybrydowych warsztatów angażujących lokalną społeczność oraz ludzi. Nastąpił Networking podczas skanowania i implementowanie efektów pracy do silnika Web Gl w celu pokazania metody learining-by-doing. Zostały zorganizowane 3 moduły warsztatów w systemie hybrydowym - w formie fizycznej na terenie szkoły STO. Została wykonana usługa warsztatów hybrydowych przeprowadzonych za pomocą platformy mozilla hubs wraz z promocją w serwisie Youtube odnoszącej się do strony projektu - https://collegiumxr.up.krakow.pl/narodowe-digitalia/
Uczestnikami warsztatów byli:
- dzieci z drugich klas Szkoły Podstawowej STO w Krakowie
- licealiści z XXXI LO w Krakowie
- Studenci Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
- ludzie logujący się dzięki promocji w internecie / plakatowaniu przed otwarciem wydarzeń
Warsztaty dzięki interaktywnej formie zeskanowanego terenu mogą być prowadzone kolejnym grupom. Pozwalają na czynne oraz długofalowe uczestnictwo, tym którzy uczestniczyli po raz pierwszy lub już w kolejnych warsztatach.
Warsztaty dotyczyły cyfrowego malarstwa oraz skanowania laserowego 3D obiektów codziennego użytku. Pozwolą lokalnej społeczności oraz uczestnikom warsztatów na poszerzenie wiedzy na temat efektywnego zapisu fizycznych obiektów do świata cyfrowego. Warsztaty mają na celu naukę, zapisywanie cennych historycznie i sentymentalnie obiektów, które ulegają dezintegracji, a mogą wpłynąć na świadomość pokoleń.
Podczas warsztatów zostało także przetestowane środowisko 3D stworzone na bazie skanu 3D w którym był testowany tryb mieszanej rzeczywistości oraz system SCORM.

Hackaton tworzenia modeli i poziomów w Mozilla Hubs oraz testy użytkowników na urządzeniach Oculus Quest oraz Xrometr
Wykłady
W ramach Modułu B- Digitalnego Podbrzezia odbyły się wykłady tematyczne, które dzięki hybrydowemu trybowi naszego przedsięwzięcia zostały zarejestrowane i umieszczone jako finalna część podręcznika. Poniżej prelegenci i ich wykłady nawiązujące do tematyki/problematyki modułu (historia sztuki współczesnej) oraz, będący w zakresie badawczym, rdzenia przyszłego e-podręcznika.
Piotr Dronszczyk - Capnor Polska (skanery 3D w kontekście skanu przestrzeni)
https://www.youtube.com/watch?v=VrwvU-aUaGc&t=239s
Anna Zbucka i Mateusz Zima - metaverse jako wspomaganie architektury i sztuki
https://www.youtube.com/watch?v=XAUTHxgr9l0
Patrycja Maksylewicz - sztuka interaktywna i jej wpływ na odczuwanie otoczenia
https://www.youtube.com/watch?v=jWTB2O3x1CU&t=798s
Kacper Gorycki i Jan Marczewski Polska Szkoła Plakatu - https://www.youtube.com/watch?v=jxk2zzVj3jA&t=306s
Do każdego z wykładów załączony jest pokój w środowisku mozilla hubs (podłączony do naszego e-podręcznika)
Hackaton
Podczas hackatonu zostały stworzone następujące lokacje w silniku Web GL będące składową podręcznika do historii sztuki:
Wystawa rzeźby Agaty Agatowskiej https://agataagatowska.eu/
Galeria rzeźb Bolesława Chromego https://bronislawchromy.pl/
Muzeum Witrażu w Krakowie https://muzeumwitrazu.pl/
Muzeum Komiksu - https://muzeumkomiksu.eu/
Owocami Hackatonu są obiekty 3D stworzone przez uczestników warsztatów i zostały umieszczone w przestrzeniach metaversovej Galerii Podbrzezie
Dodatkowo w ramach modułu, w celach edukacyjnych, została zdigitalizowana wystawa, która odbywała się w przestrzeni Galerii Podbrzezie 3 pt. "Mapy" oraz "Nostalgia Za człowiekiem"
Oznaczenia terenu promujące projekt
1.Podczas trwania warsztatów, hackatonów oraz przed rozpoczęciem warsztatów wyświetlane są ekrany zawierające nazwę projektu oraz ekrany o pochodzeniu środków finansujących projekt i ich wysokość. Podczas fizycznych spotkań na specjalnie przygotowanych, pod wyświetlanie treści reklamowych, tabletach cały czas w widocznym miejscu umieszczone ekrany informacyjne.
2.W materiałach dokumentacyjnych programou Narodowych Digitaliów pokazywane w formie ekranów,
3.W formie tabletów, plakatów drukowanych oraz znaczników terenowych wykonanych techniką air-jet, aktywujących treści na smartfonach / tabletach zawarte są treści rekalmowe.
Podręczniki i repozytoria
E-podręcznik powstały w module drugim ma oscylować w tematyce historii sztuki. Zostaje przedstawiony w formie interaktywnej, modułowej galerii, która pozostaje do dyspozycji każdego z użytkowników w celu trenowania wystawiania swojej sztuki lub zgłębiania wiedzy poprzez zwiedzanie wykonanych już wystaw lub wykładów.
Podręcznik oraz informacje na temat drugiego modułu są zawarte na stronie głównej projektu w zakładce w zakładce moduł 2.
Dodatkowym efektem prowadzenia badań nad oprogramowaniem do skanowania i wyświetlania treści podczas warsztatów jest przygotowanie przestrzenii galerii i otoczenia pod wyświetlanie w goglach XR (stereoskopowy obraz z gogli który).

Ekologicznie wykonana tablica (drewno sklejkowe z odzysku, impregnacja olejem lnianym, nadruk techniką AiR-jet farbami nietkosycznymi, QR kod grawerowany ) z QR kodem odnoszącym do strony projektu
Zostało utworzone repozytorium https://github.com/InstytutXR/XRometer?fbclid=IwAR0rIfnmwxBgqXCujvNE5OG_w_tBMsZsLGPGY1p8xcPKkTpdz1RN_9cXsMc z technicznymi parametrami skanu oraz oprogramowaniem XR o charakterze otwarto-źródłowym, z którego może skorzystać każdy uczestnik programu Narodowe Digitalia.
Nawiązane kontakty w celu dalszego rozwoju i promocji projektu
Podczas skanowania, realizacji warsztatów oraz prowadzenia badań w zakresie wykonanych materiałów, została nawiązana stała współpraca z: Teatro Pergolesi we włoskiej miejscowości Iesi, niedaleko Ankony. Zeskanowaliśmy unikalne lobby operowe udostępniając efekty skanu uczestnikom projektu Narodowe Digitalia oraz zyskując partnera w międzynarodowej promocji projektu. Poniżej wytworzony skan i efekt pracy produkcyjnej podczas Hakactonu w Polsce.
Chcesz zacząć przygodę z tworzeniem światów metaverse czyli pokazywania swoich prac i pomysłów w formie ciekawszej niż druk lub ekspozycja na ścianie?
Możesz to zrobić wykorzystując puste przestrzenie metaversowej Galerii Podbrzezie na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W tej wyjątkowej przestrzeni galeryjnej (a właściwie jej fotorealistycznym, w pełni interaktywnym klonie) twórz ekspozycje swoich filmów, zdjęć, obrazków, kolaży dźwięków, remixów, streamów i innych cyfrowych / zdigitalizowanych analogowych wytworów wyobraźni przeciągając je po prostu z katalogów własnego komputera na powierzchnie modelu 3D, wyświetlonego w przeglądarce.
Kiedy skończysz pracę możesz zaprosić każdego na swój wernisaż / wystawę. Wystarczy wysłać im tylko link do galerii, jak tylko po umieszczeniu wszystkich materiałów użyjemy funkcji pin.
Dzięki projektowi Narodowe Digitalia można bezpłatnie korzystać z naszych metaversowych przestrzeni do celów edukacyjnych. Jeżeli nie posiadasz w szkole dostępu do narzędzi do edycji graficznej takich jak np. pakiet Adobe, sugerujemy na starcie skorzystanie z otwartoźródłowego, darmowego oprogramowania z fundacji KDE. Do dzieła!
Zachęcamy do aktywnego korzystania z zasobów i promowania tej otwartoźródłowej inicjatywy edukowania w zakresie tworzenia oraz używania narzędzi z zakresu metaverse.
Podbrzezie wersja hackaton
Galeria Podbrzezie wersja do nauki i ekspozycji
Drzewostan przed kamienicą Cieszyńska 12
Kamienica Cieszyńska 12 w wersji metaverse
Więźba dachowa modernistycznej kamienicy
Ekspozycja rzeźb plenerowych Agaty Agatowskiej
Skan 6 - Pojedyncza rzeźba plenerowa Agaty Agatowskiej
Ogród Muzeum sztuki i techniki japońskiej Manggha cześć 2Kamieniołom Liban
Galeria Monocity w dzielnicy Zabłocie
Park Krowoderski
Moduł 3 - Digitalne Sakralia 22.12 do 21.03
W module 3 nastąpił skan laserowy wyjątkowego obiektu sakralnego jakim jest kościół św. Stanisława w Bielsku-Białej. Na jego Bazie powstają 4 poziomy 3D w środowisku WebGl, stanowiące zgamifikowaną lekcję historii. Przyjazna zarówno dzieciom jak i rodzicom. Każdy z poziomów dotyczy z innej części historii kościoła, począwszy od opisu dzielnicy skończywszy na wnętrzu świątyni.
Produkt hackatonu - przewodnik nie wymaga instalacji na urządzeniu i jest kompatybilny z każdym smartfonem, laptopem lub goglami VR. Czas ładowania się przewodnika to od 30 sekund do 2 minut, ponieważ musi załadować sporą ilość dźwięków oraz obiektów (prędkość zależy od prędkości dostępu do internetu)
Kościół św. Stanisława w Bielsku-Białej poziom 1
Kościół św. Stanisława w Bielsku-Białej poziom 2
Kościół św. Stanisława w Bielsku-Białej poziom 3
Kościół św. Stanisława w Bielsku-Białej poziom 4
Szlak architektury modernistycznej w Krakowie - Kościół Zmartchwywstańców
Zaułek św. Tomasza w Krakowie
Bolesław Chromy Rzeźby Fasadowe
Park Młynówka Królewska
Muzeum Witrażu w Krakowie - Hala ekspozycyjna
Muzeum Witrażu w Krakowie - Wejście do Muzeum
Zobacz plakaty hackatonu / konferencji
Moduł 4 - Digitalna Fizyka od 22.03 do 21.06
Poniżej znajduje się dokumentacja wdrożenia haptycznego ekranu sterowanego bezdotykowo opracowanego w ramach programu Narodowe Digitalia
Synchrotron Solaris Model uproszczony
Synchrotron Solaris Cząsteczka
Laboratorium Samochodowe Płaszów
Muzeum Gier i Elektroniki ul. Wrocławska w Krakowie
Obserwatorium Astronomiczne UJ - Teleskop
ul. Podchorążych w Krakowie
Zajezdnia Parowozów Płaszów w Krakowie
Sala Muzealna Muzeum Spontini
Moduł 5 - Digitalna Historia od 22.06 do 21.09
Fort Skotniki wnętrze
Fort Skotniki Fasada
Fort Skotniki - wieża strzelnicza
Najstarszy Ogród botaniczny w Polsce - UJ Palmiarnia w Krakowie
Muzeum Komiksu w Krakowie
Sukiennice w Krakowie
Pomnik Adama Mickiewicza w Krakowie
Sala w zabytkowej poczcie głównej w Krakowie
Muzeum Plenerowe Bolesław Chromy
Rzeźba Plenerowa Bolesław Chromy
Muzeum Kopuła Bolesław Chromy część 1
Muzeum Bolesław Chromy część 2
Projekt zapoczątkował tendencje gromadzenia materiałów i skanów, ale już podczas realizacji pierwszego modułu zaczęły przyłączać się nowe organizacje. Analizując aktualne tempo pracy, do końca projektu możliwe jest utworzenie bazy 30 skanów miejsc w formacie metaverse.
W związku z tym 1 czerwca organizowana będzie zgodnie z harmonogramem konferencja, ale ilość prelegentów będzie o wiele większa niż zakładana, a samo wydarzenie uzyskało zasięg międzynarodowy. Odbędzie się w wyjątkowej formie hybrydowej.
Konferencja będzie składać się z wycieczki po 30 zeskanowanych laserowo i przystosowanych do metaversu obszarach Krakowa i okolic – czasami ważnych pod względem kulturowym, a czasami to ten typ miejsca, które mijamy, interesuje nas, ale nigdy nie mieliśmy okazji lub możliwości zobaczyć co jest w środku. W każdym z nich spotkamy na żywo przez 30 minut osobę nadającą z fizycznego świata w postaci avatara, posiadającą wiedzę o tematyce danego obszaru lub będąca autorytet lub lokalnym bohaterem.
Wydarzenie jest otwarte dla każdego oraz nie są pobierane opłaty za uczestnictwo oraz dalsze wykorzystywanie lokacji po zeskanowaniu.
Zespół projektu Narodowe Digitalia zaprasza do udziału we wszystkich wydarzeniach , a uczestniczyć w nich można fizycznie lub zdalnie za pomocą imersyjnej platformy metaversowej, do której wejście znajduje się w obrazkach na początku z każdego z modułów.
Koncepcja projektu oraz skan 3D
dr Michał Hyjek
Dostosowanie do VR i XR
dr Maciej Gniady
Grafika 3D
Marcin Mądzik
Alex Grzeskowiak
Marcel Urban
Grafika 2D
Aleksandra Machaczka
Anna Siejka-Tomala
Konsultacja dostępności:
dr Lech Kolasiński
Ujęcia dron
Kuba Pierzchała
Baza dzwieków
https://www.purple-planet.com/new-tracks
Ikony Smoków KDE
twitter.com/TysonTanX
Materiały dostępne na stronie w ramach programu Narodowe Digitalia można wykorzystywać dla użytku edukacyjnego wedle formuły https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
Polona baza
https://polona.pl/pdn/project/16267
