Collegium XR

Ośrodek badawczy nad VR, AR i XR Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Muzeum św. Stanisława w Bielsku-Białej

Parafia św. Stanisława w Bielsku-Białej (2019)

W Bielsku-Białej powstała gra komputerowa o historii kościoła pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Starym Bielsku. Jest oparta o digitalizacje świątyni i jej model 3D, które zostały zrobione na potrzeby wirtualnego zwiedzania zabytkowego kościoła. Wdrożenie wykonane przez dr Michała Hyjka to kompleksowy system interaktywnego oprowadzania zawierający smartfony, gogle MR Oculus Quest 1 oraz tablice haptyczne

Dotychczasowa ilość użytkowników: 15 030
Wpływ społeczny: szkoły i uniwersytety uzyskały narzędzie e-edukacyjne oraz do komunikacji, region posiada nowoczesny system oprowadzania w 4 językach oraz cyfrowe ułatwienia dostępu dla niepełnosprawnych

Witamy w projekcie wirtualnego przewodnika po kościele św. Stanisława w Bielsku-Białej

Pierwszy w Polsce interaktywny system informacyjny w obiekcie sakralnym łączący rozszerzoną rzeczywistość, wirtualną rzeczywistość oraz smartfony użytkownika. System składa się z aplikacji oraz urządzeń klienckich.

Tablice haptyczne

Tablety Samsung Tab S4 zawierające oprogramowanie haptyczne z funkcją oszczędzania energii oraz reagujące na widok twarzy. Pozwalają na ekspozycje treści ze strony parafii bez potrzeby druku.

Gogle oculus quest

Pozwalają na eksplorowanie przewodnika w technologii VR oraz AR. Dzięki pełnej bezprzewodowości użytkownik może swobodnie poruszać się po przestrzeni fizycznej.

Prywatny serwer

Funkcjonujący w kościele to usługa telekomunikacyjna umożliwiająca stały i darmowy dostęp danych wirtualnego przewodnika bez potrzeby posiadania  internatu mobilnego. Przebywając na terenie kościoła wybierz sieć Wi-Fi o nazwie św. Stanisław.

Aplikacja:

To gra komputerowa w środowisku WebVR, stanowiąca zgamifikowaną, 30 minutową lekcję historii. Jest przyjazna zarówno dzieciom jak i rodzicom. Aplikacja posiada ułatwienia dostępu dla niepełnosprawnych. Przewodnik składa się z 4 poziomów. Każdy z nich dotyczy innej części kościoła, począwszy od opisu dzielnicy skończywszy na wnętrzu świątyni. Poruszane są wątki historyczne od czasów pogańskich do okresu barokowego. Przewodnik nie wymaga instalacji na stałe i jest kompatybilny z każdym smartfonie, laptopie lub goglach VR. Czas ładowania się przewodnika to od 30 sekund do 2 minut, ponieważ musi załadować sporą ilość dźwięków oraz obiektów.

Historia projektu:

Od wspomagania systemu wizualizacji architektury drewnianej do  sakralnego muzeum sztuki o międzynarodowym zasięgu.

W roku 2017 Michał Hyjek prowadził badania nad aspektami rozszerzonej rzeczywistości względem zwiedzania wielkoformatowych muzeów i obiektów sakralnych w miejscowości Zarszyn i Królik Polski będących na szlaku bieszczadzkim architektury drewnianej. W badaniach wykazany został pozytywny wpływ optymalizacji i gamifikacji treści natury czysto pomiarowych na wzrost zainteresowania i przebywania w miejscu zeskanowanego.

W 2018 roku Firma DVL została poproszona o zaprojektowanie tzw. nowej funkcji budynku (nie sakralnej) po renowacji, który miała polegać na stworzeniu inteligentnego, interaktywnego muzeum pokazującego przekrój dzieł sztuki (freski, malarstwo, rzeźba) z 3 epok z terenu od 800 lat. Firma DVL Global będąca głównym wykonawcą i projektantem systemu skorzystała z badań i wiedzy doktora Michała Hyjka  czyli badań w obiektach sakralnych/ muzealnych. Wykorzystano know how przy projekcie gamifikacji interakcji użytkowników sakralnego muzeum za pomocą smartfonów zwiedzających i infrastruktury dostępnej w kościele.

W  grudniu 2019 zostaje oddany digitalny przewodnik wraz z infrastrukturą multimedialną (Oculus Quest) ściśle wykonaną z standardami dostępu dla niepełnosprawnych.  Spacerując po przestrzeni kościoła uruchamiaj kolejne elementy historii na goglach VR, tablecie lub Audiodeskrypcja wykonana w językach : polskim, angielskim, czeskim i niemieckim.

Od 2019 roku (i trawa nadal) trwa bardzo aktywne wykorzystywanie systemu na bazie rozwiązań i badań dr Michała Hyjka.
Lokalna społeczność wykorzystuje system:
– 2000 uczestników z lokalnych szkół oprowadzanych w ramach lekcji historii sztuki z Bielska- Białej, Cieszyna oraz Krakowa
– 1123 pobrania aplikacji mobilnej do używania aplikacji przez zwiedzającego zdalnie
– 700 osób na  zajęciach  online  środowisku 3D Mozilla Hubs dedykowane dla studentów / osób dorosłych w szkolnictwie zdalnym
– 8021 osób wykorzystało stronę WWW projektu / użytkownicy z Czech, Niemiec i Polski
Międzynarodowy zasięg projektu:
– Podczas obchodów 100-lecia Ambasady Polski w Rzymie – w stolicy Włoch został zorganizowany pokaz mody wykorzystujący zaplecze graficzne i multimedialne z przewodnika kościelnego. W pokazie brało udział ok 300 osób
– W oparciu o wersje przeglądarkową przewodnika prowadzone są zajęcia historii sztuki dla studentów programu Erasmus na Uniwersytecie
– Wizyty włoskich Ambasadorów w Polsce 1 grudnia 2021 roku jego ekscelencji Mario Andersa z specjalnym oprowadzaniem
Na stoisku firmy DVL podczas największych targów multimediów na świecie Gitex 2021 w Dubaju został zaprezentowane Gogle VR Oculus Quest 1 oraz 2 zawierające model 3D kościoła oraz symetryczny system używany
Nagrody:
Po wykonaniu remontu elewacji kościoła św. Stanisława  Starym Bielsku,w Bielsku-Białej, obiekt posiadający interaktywny system oprowadzania, otrzymał tytuł Modernizacji Roku 2019 dla  wykonawca prac i autor projektu w  kościele, W ramach Konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI w. do konkursu w edycji wpłynęło 460 zgłoszeń.

Podpis
Jarosław Klimaszewski
Prezydent Miasta Bielska Białej